ad

Monday, September 22, 2014

النهارده 22 سبتمبر.. تعرف ايه عن اليوم العالمي لترك السيارات؟



النهارده 22 سبتمبر 2014 الموافق اليوم العالمي لترك السيارت وإستخدام المواصلات العامه وكل حاجة بتمشي علي عجلتين، زي المتوسكل والعجله ..إلخ.

اللي بدأ اليوم ده كان واحد إسمه " Eric Britton" وأعلن عنه في مؤتمر اسمه "International Accessible Cities" وكان وقتها منعقد في توليدو، أسبانيا.
في خلال سنتين، بدأ بالفعل تنظيم فعاليات أول إحتفال عالمي لترك السيارة في أيسلندا، المملكه المتحده وفرنسا، وده كان سنة 1995
وفي سنين قليلة بلاد كتير بدأت فعلاً تنظم فعاليات وإحتفاليات في يوم 22 سبتمبر من كل عام ويستغنوا عن سياراتهم ويركبوا المواصلات العامه ويمشوا في الشوارع.   

جدير بالذكر إن في ناس في مصر إحتفلت باليوم العاملي لترك السيارت ونظموا أكتر من حدث للمشي وركوب العجل، وده حصل في أكتر من محافظه مش القاهره وبس.
 
اليوم ده بيختلف من بلد للتانيه في طريقة الإحتفال، بس هو بشكل عام كل البلاد متفقين على أهمية تقليل إستخدام السيارات لما تسببه من تلوث بيئي وأضرار أخري والإتجاه لإستخدام المواصلات العامه ووسائل المواصلات ذات العجلتين.

يا تري هل ممكن تستغني عن سيارتك وتستخدم المواصلات العامه؟ ليه لأ؟ وليه أيوه؟

3 comments:

  1. عند اتخاذ قرار بشأن ترك مقعد السیارة في الرعایة النھاریة، یتعین علیك أن تضع في اعتبارك ما سیعمل لك ولزوجك ولجميع أطفالك. عليك التأكد من أن كل طفل صغير لديه مقعد سيارة جاهزة للاستخدام عند دخول السيارة لتجنب الإصابة وتجنب أي مشاكل أثناء وجودك على الطريق. أجد موقعا جيدا جدا ل كيفية كتابة السيرة الذاتية باللغة الانجليزية . إذا كنت تريد أن تتمكن من زيارة هذا الموقع.

    ReplyDelete
  2. Egypt is Magical... The feeling is real when you’re here.

    When you explore Egypt's world-famous historical sites, walk the golden sandy beaches with fabulous ocean views that span across the Mediterranean, cruise down the Nile, hike Mount Catherine trail, breathe the crisp Red Sea air, or explore the home of some of the best coral reefs to be found. The magic is intangible, but you’ll swear that the magic is all around you. Read More ...

    Cairo Ranks

    #1 in Best Places to Visit in Africa & The Middle East by U.S. News & World Report.


    Vistors flock to Egypt's capital to explore the wonders of the ancient world, following the footsteps of the pharaohs. But there are two sides to Cairo; the city's residents. embrace Their history and rejoice in their progress. The ancient pyramids of Giza, Dahshur and Saqqara fight with the trendy bars of the Zamalek and Heliopolis neighborhoods for spotlight. The only way to get a true sense of Cairo is to take the old with the new. Select and book your day tour now.
    https://www.misrtravel.net/

    ReplyDelete